Vegaaniliitto madalsi D-vitamiinisuositustaan

28.03.2017

(Uutista päivitetty 10.11.2018)

Syksystä 2015 asti Vegaaniliitto suositteli D-vitamiinia vähintään 25 µg päivässä ja 50 μg/vrk raskaana oleville. Nyt yhdistys madalsi suosituksensa 10 μg:aan vuorokaudessa kaikille, myös raskaana oleville.

Mikään uutta sellaista tutkimustietoa ei ole tullut, mikä puoltaisi D-vitamiinin vähempää määrää. Päinvastoin. Lisääntyvä tutkimustieto vahvistaa niiden monien asiantuntijoiden näkemystä, jotka pitävät 10 μg D-vitamiinisuositusta liian matalana. Voit lukea lisää uusista D-vitamiinitutkimuksista D-vitamiinikirjoituksekstani, jota päivitän jatkuvasti.

Suomalaisista aikuisista edelleen reilu viidennes kärsii D-vitamiinin puutteesta talviaikaan, vaikka vuonna 2010 D-vitamiinin määrää lisättiin lehmänmaitoon ja margariineihin (Raulio ym. 2017). Vuonna 2016 julkaistiin myös tutkimus suomalaisten vegaanien ravinnonsaannista; heistä 24 %:lla oli D-vitamiinin puutos (Elorinne ym. 2016).

Vuonna 2016 Vegan Society uudisti tuottamansa Veg1- monivitamiinivalmisteen koostumusta niin, että sen D-vitamiinimäärä nostettiin 10 μg:sta 20 μg:aan. Syynä tähän oli mm. se, että käyttäjiltä tulleen palautteen mukaan 10 μg D-vitamiinia päivässä ei nostanut veren D-vitamiinipitoisuutta tavoitetasolle.

Vegaaniliiton aiempi suositus pohjautui useiden asiantuntijoiden ja asiantuntijajärjestöjen suosituksiin, mm. Kanadan lastenlääkärijärjestön ja Endocrine Societyn D-vitamiinisuosituksiin sekä D-vitamiinitutkijoiden Robert Heaneyn, Michael Holickin, Heike Bischoff-Ferrarin ja Reinhold Viethin ja professorin, sisätautien ja endokrinologian erikoislääkärin ja tutkijan Matti Välimäen julkaisuihin, mitkä kaikki löytyvät D-vitamiinikirjoitukseni lähdeluettelosta. Myös terveyskirjaston hyvin perustellussa kirjoituksessa professori Ilari Paakkari puoltaa nykyistä suositusta suurempaa määrää. Aiempi Vegaaniliiton suositus oli myös linjassa muiden, tunnettujen vegaaniravitsemuksen asiantuntijoiden näkemysten kanssa.

Ravitsemustiimin linjaus tukeutua D-vitamiinissa vain pohjoismaiseen suositukseen tekeekin yhdistyksestä poikkeuksen muiden vegaaniravitsemuksen asiantuntijoiden joukossa, sillä kukaan muu vegaaniravitsemukseen perehtynyt ei suosittele niin vähäistä määrää. Vegan Outreach suosittaa 15 – 25  μg/vrk D-vitamiinia. Jack Norris ja Virginia Messina suosittelevat 25 μg/vrk (Norris ja Messina 2011). He perustelevat suositustaan sillä, että monet asiantuntijat suosittelevat enemmän (25 – 50 μg/vrk ) ja D-vitamiinisuositusten ollessa kiistanalainen aihe, on järkevää, että vegaanit pyrkivät virallisia suosituksia korkeampaan määrään. Samoilla linjoilla ovat Brenda Davis ja Vesanto Melina, jotka perustelevat kirjassaan Becomin vegan (2014) niin ikään, että varsinkin jos auringonvalolle altistus on vähäistä, vegaanien on järkevää tavoitella 25 – 50  μg/vrk saantia, mitä monet asiantuntijat suosittelevat.

On varsin erikoista ja valikoivaa, että Vegaaniliiton ravitsemustiimi tukeutuu D-vitamiiniasiassa vain yhteen, tässä tapauksessa pohjoismaiseen suositukseen, koska kyseinen suositus edustaa D-vitamiinisuositusten matalinta tasoa. Kaikki sellaiset eri maiden ja järjestöjen suositukset, mitkä suosittelevat enemmän D-vitamiinia, on jätetty kokonaan noteeraamatta ja mainitsematta, samoin tunnettujen D-vitamiinitutkijoiden näkemykset on sivuutettu täysin. D-vitamiini on ravitsemustieteen muuttumassa oleva paradigma.

Yhdistyksen kevätkokouksessa vuonna 2017, pian tämän ravitsemustiimin päätöksen jälkeen, yhdistyksen linjaksi päätettiin, että yhdistyksen ravitsemusneuvonta on riippumatonta mistään kansallisista tai kansainvälisistä suosituksista. Vuonna 2018 uudistetussa Miksi ja miten -esitteessä ei olekaan enää tukeuduttu vain suomalaiseen D-vitamiinisuositukseen, vaan todetaan että monet D-vitamiiniasiantuntijat ja vegaaniravitsemuksen asiantuntijat suosittelevat päivittäiseksi D-vitamiinin saantimääraksi vahintaan 20–25 μg. Sen sijaan Vegaaniliiton nettisivuilla on edelleen vain suomalaiset suositukset.

Mikäli olet noudattanut Vegaaniliiton nettisivuilla olevaa ohjeistusta, kannattaa D-vitamiinitaso mittauttaa kevättalvella, viimeistään maaliskuun lopussa. Mittauksia tekevät ainakin yksityiset lääkäriasemat, ja mittaukseen pääsee ilman lähetettä. Se maksaa noin 60 euroa. Jos sinulla todetaan puutos, anna palautetta yhdistyksen hallitukselle hallitus (ät) vegaaniliitto.fi.

Lähteet:

Davis Brenda ja Melina Vesanto: Becoming Vegan. Comperehensive Edition. Book Publishing Company 2014.

Elorinne A-L, Alfthan G, Erlund I, Kivimäki H, Paju A, Salminen I ym. Food and nutrient intake and nutritional status of Finnish vegans and non-vegetarians. PLoS One 2016;11(2): e0148235.doi:10.1371/journal.pone.0148235


Norris J ja Messina V. Vegan for life. Da Capo Press 2011.

Raulio S, Erlund I, Männistö S, Sarlio-Lähteenkorva, Sundvall J, Tapaninen H ym. Successful nutrition policy: imrovement of vitamin d intake and status in Finnish adults over the last decade. European Journal of Public Health 2017;27:268-273.








29.10.2018Tervetuloa luennolleni Turkuun 21.11.2018
06.11.2018Vegaanin ravitsemus ilmestyy kirjana
09.10.2018Vantaalla kokeillaan vegaaniruoan tarjoamista
16.08.2018Vegaaniäitien maidossa yhtä paljon B12-vitamiinia ja DHA:ta kuin muidenkin
15.08.2018Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta linjasi: vegaaniruoan evääminen tai siitä lisämaksun pyytäminen päiväkotilapsilta syrjintää
05.07.2018Punainen liha saattaa lisätä endometrioosin riskiä
07.06.2018Suomalaisten taaperoiden D-vitamiinipitoisuudet mitattiin - johtopäätöksiä ei voi soveltaa vegaaneihin
09.05.2018Tanskalaisvegaaneilla puutetta D-vitamiinista ja usealla lisäkilpirauhashormoni koholla
09.04.2018Vitamiinimerkinnät johtavat harhaan
16.03.2018Miksi nostin B12-vitamiinisuositustani

Siirry arkistoon »