Miksi nostin B12-vitamiinisuositustani

16.03.2018

Päivitin B12-vitamiinin ottamista koskevia suosituksiani siten että aiemman 3 mikrogramman sijaan suosittelen nyt 4 mikrogrammaa päivittäin siinä tapauksessa, että vitamiini hankitaan käyttämällä täydennettyjä tuotteita useamman kerran päivässä. Jos taas vitamiini otetaan kerran päivässä lisänä, aiemman 10 µg sijaan suosittelen nyt 25 - 100 µg/vrk. Kahdesti viikossa vaihtoehto (1000 µg/kerta) pysyy ennallaan. Raskaana olevia ja imettäviä neuvon turvautumaan vitamiinilisiin.

Näihin muutoksiin on useita syitä. EFSA (European Food Safety Authority) päivitti jo vuonna 2015 omat B12-vitamiinisuosituksensa: aikuisille suositellaan 4 µg, raskaana oleville 4,5 µg ja imettäville äideille 5 µg/vrk. Koska suurimpia suosituksia voi olla hankala täyttää pelkästään täydennettyjä tuotteita käyttämällä, ja toisaalta vitamiintäydennyksen tarve korostuu näissä elämänvaiheissa, suositukseni on että tällöin turvaudutaan vitamiinivalmisteisiin.

Nämä suositukseni ovat linjassa myös muiden vegaaniravitsemuksen asiantuntijoiden kanssa (1,2) jotka ovat niinikään päätyneet samansuuruisiin suosituksiin. Vuonna 2016 Vegan Society uudisti Veg1 -monivitamiininsa ja aiemman 10 µg sijaan se sisältää nyt 25 µg B12-vitamiinia päivittäin otettavassta tabletissa. Vesiliukoinen B12-vitamiini ei aiheuta haittoja suurillakaan annoksilla.

Lähteet:

  1. Norris J. www.veganhealth.org (luettu 16.3.2018)
  2. Davis B, Melina V. Becoming Vegan. Comperehensive Edition. Book Publishing Company 2014

09.04.2018Vitamiinimerkinnät johtavat harhaan
16.03.2018Miksi nostin B12-vitamiinisuositustani
23.01.2018Varhaiskasvatuksen ruokasuositus jätti kuntien päätettäväksi, saako vegaanilapsi ruokaa
28.03.2017Vegaaniliitto madalsi D-vitamiinisuositustaan
25.01.2017Uusi kouluruokailusuositus suosii kasvisruokaa, mutta ei takaa ruokaa vegaanille
28.11.2016Academy of Nutrition and Dietetics uudisti lausuntonsa kasvisruokavalioista
06.04.2016Eurooppalaisista 40 % kärsii D-vitamiinin puutteesta - osuus on paljon suurempi kuin suomalaisilla vegaaneilla
02.04.2016Vegaaniruokavalio on sekä ilmastoystävällisin että terveellisin
31.03.2016Enemmistöllä sivuillani käyneistä D-vitamiinin saanti hyvällä mallilla
22.03.2016Suomalaisilla vegaaneilla petrattavaa jodin ja D-vitamiinin saannissa − joillakin myös kasvisten syönnissä

Siirry arkistoon »