Sanan säilä

Suomen D-vitamiinisuositus perustuu auringonvaloon

Keskiviikko 20.11.2019 - Johanna Kaipiainen


Suomen leveysasteilla lokakuusta maaliskuuhun D-vitamiinia ei voi muodostua iholla auringonvalon vaikutuksesta. Jos ollaan D-vitamiinin osalta eri mieltä monessa kohtaa, niin ainakin tästä kaikki ovat yhtä mieltä. Myös professori ja D-vitamiinitutkija Christel Lamberg-Allardt ja dosentit Suvi T. Itkonen ja Maijaliisa Erkkola totesivat tämän Lääkärilehden D-vitamiinia käsittelevässä artikkelissaan (1).

Samaisessa artikkelissa he kertoivat, miten sekä Suomen että muiden Pohjoismaiden ja Eurooopan elintarviketurvallisuusvirasto EFSA:n sekä amerikkalaisille suosituksia laativan Institute of Medicinen (IOM) D-vitamiinisuositukset perustuvat kaikki samaan tavoitteeseen: seeruman 25(OH)D -vitamiinipitoisuuden olisi oltava vähintään 50 nmol/l. He jättivät kuitenkin kertomatta sen, että sekä IOM:in että EFSA:n D-vitamiinisuositus (15 µg/vrk) on suurempi kun Suomessa ja muualla Pohjoismaissa (10 µg/vrk). Kertomatta jäi myös, että systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa (2), johon Itkonen ym. väittävät suositusten pohjautuvan, kirjoittajien johtopäätös on, että 15 µg:n päivittäinen D-vitamiinin saanti ylläpitää seerumin 25(OH)D-pitoisuuden 97,5 %:lla alle 75-vuotiaista tasolla 50 nmol/l. Kirjallisuuskatsaus, minkä ensimmäisenä kirjoittajana on Christel Lamberg-Allardt, on open access -artikkeli, joten jokainen voi halutessaan tutustua sen johtopäätöksiin.

Kirjoitin lehteen vastineen, jossa toin nämä kertomatta jääneet asiat esille (3). Kirjoitin vastineessani myös, että Suomen ja muiden Pohjoismaiden D-vitamiinisuositus on muutenkin pieni kansainvälisesti vertailtuna. Esimerkiksi Itävallassa, Sveitsissä ja Saksassa suositus on 20 µg/vrk (4). Eivätkä kaikki allekirjoita sitä, että 50 nmol/l D-vitamiinia veressä olisi riittävä pitoisuus. Osa asiantuntijoista pitää 75 nmol/l optimaalisen D-vitamiinipitoisuuden alarajana. Näin esimerkiksi Endocrine Society, joka suosittelee 38 - 50 µg/vrk D-vitamiinia. Euroopan edistyksellisin D-vitamiinisuositus löytynee tällä hetkellä Puolasta, joka päivitti suosituksena vuonna 2018 (5). Kesällä puolalaisia suositellaan viettämään aikaa auringossa 15 minuuttia klo 10-15 (varhain aamulla ja myöhään illalla D-vitamiinia ei juurikaan muodostu iholla), paitsi yli 65-vuotiaille, joille suositellaan D-vitaminilisää kesälläkin ihon heikentyneestä D-vitamiinisynteesistä johtuen. Talvella D-vitamiinia suositellaan aikuisille 20 - 50 µg/vrk ja yli 75-vuotiaille 50- 100 µg/vrk. Raskaana oleville suositellaan D-vitamiinitason mittausta.


Avainsanat: D-vitamiini suositus


Kommentit

4.11.2020 13:20  Noora

Kiitos informoivasta kirjoituksesta D-vitamiinin tärkeydestä. Asiasta tosiaan käydään jatkuvaa väittelyä - mikä on tarpeeksi, mikä liian vähän? Kuten sanoit, voi itselle sopivan D-vitamiinilisän määrän määritellä oikeastaan vain säännöllisillä verikokeilla. Itse vegaanisena ravitsemusvalmentajana suosittelen verikokeen lisäksi useimmille pohjoisella pallonpuoliskolla eläville ja ihoaan auringolta suojeleville 25µg per päivä ympäri vuoden, mutta tottakai tilanne arvioidaan jokaisen yksilön kohdalla erikseen.

-Noora
www.wonderworldofnoora.com


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini